7 Mayıs 2008 Çarşamba

Belagat

belagat -ti
isim, eskimiş (bela:gat, l ince okunur) Arapça bel¥¦at

1 . İyi konuşma, sözle inandırma yeteneği:
"Gülünç olduğu kadar hazin bir belagati varmış."- H. F. Ozansoy.
2 . Söz sanatlarını inceleyen bilgi dalı, retorik.
3 . edebiyat Konuyu bütün yönleriyle kavrayarak hiçbir yanlış ve eksik anlayışa yer bırakmayan, yorum gerektirmeyen, yapmacıktan uzak, düzgün anlatma sanatı.
4 . mecaz Bir şeyde gizli olan derin anlam:
"Sükûtun belagati."- .

Bugün yine saatlerce toplantı yaptık. Bir sonuç çıktı mı? Hayır. Zaten toplantıya ayrılan zamanın %10 filan verimli geçiyordur herhalde, geri kalan zaman aynı lafların tekrarı, çay kahve molaları, ego tatminleri...

Neyse efendim, bugünkü toplantılardan birinde karşımızda bir amcamız vardı. Kendisi, düzgün ve yerinde yaptığı konuşmalara ek olarak karşısındakine kızdığı anlarda bile koruduğu sükuneti ve bu kızgınlık anlarında normalde ağızdan çıkabilecek çeşitli laflara bulduğu karşılıklarla gönlümüzü kazandı. İşte bazı örnekler:

Karşı taraf saçma sapan kanıtlarla iddiasını ispatlamaya çalışıyor.

Horatio olsaydı: "atma ulan o kadar da değil, ağzından çıkanı kulağın duysun"
Amca: "Lütfen bunları söylerken karşınızda bir muhatap olduğunu unutmayın."

Karşı taraf daha önce söylediği bir şeyin tersini iddia ediyor.

Horatio olsaydı: "yok artık, daha dün böyle böyle demiştiniz."
Amca: "Önce bir hafızalarımızı tazeleyelim."

Karşı taraf hiçbir çözüm yoluna yanaşmıyor.

Horatio olsaydı: "eee siz de ne ...ye ne ...ye geliyosunuz"
Amca: "Böyle durumlarda en kötü şey iradesizliktir. Sizde de bu irade eksikliğini görüyorum."

Öğreneceğimiz çoooook şey var.

8 yorum:

Duella dedi ki...

adi ustunde amca! hayat guzelligi, enerjiyi, sagligi, gumburdeyerek akan kani elden alirkan yerine bilgelik koyuyor cok sukur.

Adsız dedi ki...

kimdir bu ulviyete ermis amca? merakimi cekti, cunku meslek geregi bu sekil hareketler sergilemem gerekirken, akdeniz insani olmanin da getirisi belki, ben sinir krizlerinin birinden cikip digerine giriyorum..

Sawyer dedi ki...

Bize MBA'de okutmuslardi. En sevdigim kitaplardandir: Getting to Yes! Amca bence bunu hazim etmis, sizlere de tavsiye olunur...

amazon.com'dan getting to yes deyiniz, okuyunuz

erdemo dedi ki...

ben de feci şişiyorum bu durumlarda, ama kimisi de amcanın dilinden anlamıyor o kesin,alttan aldıkça üste çıkma, iki laf sokunca kuyruk kıstırma moduna geçiş milletimizde sıkça rastlanan bi durum. şahane bi denge tutturmak lazım gelmekte, zamanla pişeriz herhalde. :)

Yesim Arpat dedi ki...

Bu Amca kesin Amerikalı. En kötü ihtimalle ecnebi.
Bizzat olmasa bile çok zaman harcamıştır oralarda.
Yanlış mıyım?

Horatio dedi ki...

amca amerikalı değil ama uzun yıllar avrupada yaşadığını ve halen sık sık gidip geldiğini biliyorum.

Yesim Arpat dedi ki...

Hah işte. Bildim. Bil-dim.
Doğma-büyüme-yaşama Türklerde bu ermişliğe çok az rastlanıyor.

Duella dedi ki...

ben azın içine giriyor muyum hafiye?